Interne discussie

Afgelopen week kreeg ik een verzoek voor opdracht voor de zomer van 2022. Op zich heel fijn dat ik gevraagd wordt, hè, laat ik dat voorop stellen. Alleen de vraag was iets groter dan ik wil en kan leveren.
Intern vond er onmiddellijk een discussie plaats. Er waren 3 partijen; hoofd LOYALITEIT, hoofd ZEKERHEID en hoofd WERKPLEZIER.
Hoofd LOYALITEIT zegt: ‘deze klant is heel goed voor mij geweest de afgelopen jaren’. Hoofd ZEKERHEID zegt ‘mooi, dat betekent inkomen‘. Voordat ik het weet moet ik alle zeilen bijzetten om hoofd ‘WERKPLEZIER’ ook nog aan het woord te laten. Hoofd ‘WERKPLEZIER’ sputtert op de achtergrond een beetje van ‘hier ga ik niet blij van worden’.
Hoofd LOYALITEIT wordt een beetje angstig en zegt: ‘maar wat als ze het me kwalijk nemen als ik dit niet voor ze doe?’. En zo gaat het verder. Je begrijpt dat hoofd ZEKERHEID dan ook ongerust wordt. En dan moet hoofd ‘WERKPLEZIER’ sterk in haar schoenen blijven staan. Want mag werkplezier van die andere twee voorop staan?
Bij jezelf blijven, geen dingen tegen je zin doen, naar je buikgevoel luisteren. Ik geef het advies vaak genoeg. Met de wetenschap dat de afweging lastig is. Vooral als hoofd ZEKERHEID een heel belangrijke functie heeft. En het maakt het niet gemakkelijker als hoofd LOYALITEIT bang is niet meer aardig gevonden te worden.
Inzicht krijgen in deze interne discussie helpt je gemakkelijker keuzes maken. Wie is er aan het woord en wat is de achterliggende motivatie? Waar komt deze motivatie vandaan en is deze nog steeds van toepassing? Of is dat een oud programma dat op de achtergrond draait?
Hoe werkt jouw interne discussie en heb jij ook afdelingshoofden die meepraten?
Boek dan een gratis Let’s Zoom Sessie.
Wat ik gedaan heb met deze opdracht? Ik heb een maximaal aantal dagen aangegeven, omdat dat nu eenmaal beter voelt voor mij. Wat is voor jou de beste optie?
Cooldown Coaching
Van de Sande Bakhuyzenstr.146,
1223 EA Hilversum
06-54268305
info@cooldowncoaching.nl
KvK 34234884
Btw-id NL002169008B57